Sprakforsvaret
   

Preems svar på Språkförsvarets frågor till annonserande företag i Sverige - 29/3 2010

 

(Språkförsvarets frågor återfinns här)
 
1.   Vi använder oss ibland av engelska uttryck men gör inga hela kampanjer på engelska.
 
2.   a) Ja
      b) Bara enstaka ord och uttryck.
 
3.   Engelskan kommer in i vårt vardagsspråk från alla håll och kanter via internet, data- och konsolspel, musik och globaliseringen i stort. Ökad invandring och flerspråkighet påverkar också.
 
4.   a) Reklambyrå
      b) Inte aktuellt.
      c)  Nej
 
5.   a) Det varierar.
      b) Det varierar.
 
6.   Engelskan är här för att stanna. Det är en naturlig del i världens globalisering.
 
 
Med vänlig hälsning
Helene Samuelsson
Chef Kommunikation                                                                          
                                                                    
Preem AB (publ) 556072-6977
Styrelsens säte: Stockholm
 
Warfvinges väg 45
112 80 Stockholm
www.preem.se

29/3 2010